Historik

Klubben grundades 1964 och hette då Eriksmåla Ponnyklubb.

De som var med och grundade klubben var Bertil Aronsson, Arne Gertse’n, Bengt Aronsson, Evald Persson, Kjell Karlsson och Joja Lewenhaupt (SPF).

Senare ombildades klubben till Eriksmåla Ridklubb.

Bertil Aronsson drev ridskolan fram till 1988 då ridklubben tog över ridskoleverksamheten. Förutom att driva ridskolan anordnade Bertil och hans familj väldigt populära övernattningsridläger fram till 1986 därefter har det varit dagridläger.

1974 stod ridhuset klart i Greveshult, då var även dressyrbanan och tävlingsstallet klart.

Under många år drevs framgångsrikt nationella hopptävlingar för ponnyer där klubben kunde ståta med en omtyckt terrängbana.

Under åren har det funnits många framgångsrika ryttare som tävlat ända upp till SM.

Senare år har det anordnats välbesökta lokala hopp och dressyrtävlingar för både ponnyer och hästar.

Kontakt med kommunen om att klubben behövde få hjälp med bättre lokaler togs redan i början av 2001. Därefter fördes diskussioner fram och tillbaka, som drog stor uppmärksamhet i pressen.

Att flyttlasset skulle gå till Lidahult klubbades av medlemmarna i januari 2002 och längre fram på våren i kommunen.

Från Greveshult flyttade ridskolan i maj 2002 och i december 2002 kunde man börja komma tillrätta i Lidahult.