Häst- och stallkunskap. Information om Utbildningsdag i stallet

Denna utbildningsdag är för dig som rider från nivå 4, samt i träningsgrupperna där skolhästarna ingår.

Ni får lära er om skolhästarnas skötsel och får kännedom om hästens dagliga vård.

Informationedokument för nedladdning/utskrift hittar du här.

För dig som är handledare:
Handledarna är alltid minst 18 år och har ridit under en längre tid.
Du ansvarar under dagen för att listan följs och alla uppgifter bli gjorda.
Du ser till att allt går säkert till och du sköter in- och utsläpp tillsammans med ansvarig hyresgäst.
Handledaren har alltid möjlighet att ringa till någon ur personalen eller fråga någon av personalen på plats om någonting är oklart. Om du blir sjuk eller får förhinder byter du med någon annan handledare.
När din kontaktperson ringt dig senast onsdagen den veckan ni har utbildningsdag ringer du till klubben och meddelar att alla blivit kontaktade.

Blir du akut sjuk ringer du till Gunilla 0722 247306 eller Jeanette 0731 509927

För dig som är 14 år och äldre:
Nu kan du vara med på alla uppgifter som förekommer i stallet.
Du får även vara med vid hästhanteringen.
Du kan nu vara med till kl 13.00.
Blir du sjuk eller får förhinder byter du med någon annan.
Blir du akut sjuk ringer du till din handledare!

För dig som är under 14 år:
Du kommer att få hjälpa till med samtliga saker i stallet förutom själva hästhanteringen (att leda till hagar etc.).
Blir du akut sjuk ringer du till din handledare! Skriv sedan upp dig på ett annat datum så du får möjlighet att vara med en annan gång. Detta är en viktig del i din utbildning.

För dig som är kontaktperson:
Du ringer upp alla som ska vara med på utbildningsdagen det datum som du är uppsatt på. Ring även till din handledare senast onsdag den veckan alla ska träffas!

TILL ALLA:
Som medlem i Eriksmåla Ridklubb är Ni alla hästägare till klubbens hästar.
Det är viktigt att alla lär sig om hästarnas behov, skötsel, foder och övrigt välmående.

För hästarnas skull är det väldigt viktigt att tider och rutiner följs likadant varje dag.

Vi börjar dagen kl 7.30
Vi samlas i huvudentrén.
Kom i oömma kläder och medtag egen matsäck då det behövs lite förtäring under dagen.

Hemgång:
Ca 13.00.
Du som är under 14 år slutar kl 11.00

Vi hoppas och tror att det ska vara en rolig och lärorik dag! Njut av hästar, gemenskap och möjligheten att få träffa andra ryttare från ridskolan.

Eriksmåla Ridklubb

Instruktion till dig som är handledare:

1. Du ska handleda och visa övriga deltagare hur de olika arbetsmomenten går till.
    2. Håll tiderna under dagen 7.30-13.00 (de som är under 14 år åker hem kl 11.00)
    3. Ansvara för att allt går säkert till
    4. Ansvara för att alla har en uppgift och känner sig delaktiga
    5. Följer utbildningslistan

Genomgång av säker med häst:
Visa hur vi leder häst grimma och grimskaft/kedja
Gå in/ut ur boxen/spiltan: Glöm inte tala om för hästen att du kommer när du ska gå in till den.
Täcke av och på i vilken ordning vi gör det

Ta på: börja med att knäppa det fram vid bogspännet, det ska ligga slätt och spännas så mycket det går. Bukgjordarna ska ligga i kors under magen så att det främre spännet knäpps bak och det bakre knäpps fram. Bensnörena ska ligga i kors mellan bakbenen, det vänstra knäpps på höger sida och det högra knäpps på vänster sida.

Ta av: börja med att knäppa upp bensnörena på båda sidorna längst bak. Knäpp sedan upp bukgjordarna och sist öppnar vi bogspännet. Om det är ett ”snabbknäppe” öppna bara det.

In och utsläpp:
Här får endast du som är handledare + den som är ansvarig för privathästarna vara med. Elever som är över 14 år får delta. Visa först alla hur det går till och var dom ska var placerade. Tala om vad man ska tänka på när man går in till hästen för att släppa den/sätta fast den

Fodringen
Följ alla tider som finns angivna
Läs på foderlappen/foderkorten och väg noga, berätta lite om vikten av foderstat
(Fodring i hagarna måste göras över staketet ni får aldrig gå in i hagarna. Allt spill tas upp och läggs in i hagen)
Vid fodring av kraftfoder – läs och mät upp noga. Diskutera de olika sorterna och hur de fungerar.

Mockning
Visa hur vi kör gödselvagnen och tänk på arbetshöjden.
Visa hur vi håller grepen och kör skottkärran

Tala om att det bara är gödseln och urinen som ska med ut. Skaka om allt spån och sprid ut det gamla spånet över hela spiltan/boxen. Nytt strö lägger ni långt fram i spiltan eller i mitten av boxen och kratta ut högen lite grand. Bädden ska vara ca 10 cm tjock. Berätta varför.

Sopa och Kratta
Sopa alla klinker golv och cementgolv sadelkammare m.m
Kratta spångången så att endast spill följer med. Håll lätt i krattan. Kratta i ett sick sack mönster. Ta upp högarna och kör ut det på gödselstaden.
Vid behov duschar ni gången.
Berätta varför vi har spångången.

Utbildningstavlan
All information finns på utbildningstavlan. Läs noga och följ listan.
Tänk på att läsa alla instruktioner som står på respektive spilta eller box
Hör med den på privatsidan om ni tycker att det är svårt att tyda.

Att tänka på: Var först på morgonen och presenterar dig för övriga deltagare och eventuellt föräldrar. Fråga om det är något särskilt du ska tänka på under dagen.

Fika: Det gör vi uppe i serveringen.