Pararidning/Funktionsridning

Vi erbjuder ridning för barn, ungdomar och vuxna med funktionsnedsättning.
Ridskolan kan ta emot elever som behöver ha ledare med sig och elever som kan sitta själva på hästryggen.
På ridskolan finns lift, ramp, anpassad utrustning och anpassad anläggning. Vi har i dagsläget 4 st hästar (3 ponnys och en storhäst) lämpliga för funktionsnedsatta.

Vi ser helst också att eleven själv ordnar med ledare, ledaren går bredvid hästen under lektionstiden.

För ryttare under 30år kan man ansöka om ”särskild ersättning för kostnader i samband med aktiviteter.” Detta gäller både ridkostnad, medlemsavgift och reseersättning. Allt detta finns det mer information om på https://www.forsakringskassan.se/privatperson/funktionsnedsattning

Vi erbjuder 30 minuter enskild ridning och har även 45 minuter ridning i grupp. Upp och avsittning ingår i varje lektionstid.

Vi har möjlighet och viljan att anpassa ridningen och/eller samvaron med hästarna efter era förutsättningar.
Hästar har en påvisad positiv effekt både på kropp och själ.

Önskar du att få provrida, besöka ridskolan eller har några andra frågor? Skicka ett mejl till: info@eriksmalaridklubb.se

Faktaruta

Pararidning är ridning för personer med funktionsnedsättning. Inom Svenska Ridsportförbundets medlemsföreningar finns en stor verksamhet för pararidning. I Sverige har ungefär 4 000 ryttare med funktionsnedsättning möjlighet att utöva sin idrott.

Inom pararidning finns följande målgrupper:
– Personer med intellektuell funktionsnedsättning
– Personer med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar